Integritetspolicy
Transparens och säkerhet med TK-HANDEL
Vi vill att du alltid ska
känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss på Teknikdelar.se.
Därför vill vi informera dig transparent och överskådligt om hur vi hanterar
dina personuppgifter enligt gällande personuppgiftslagstiftning. Vi är
personuppgiftsansvariga för de personuppgifter som du lämnar till oss och vi
kan samla in olika personuppgifter om dig när du besöker vår webshop eller
beställer produkter i denna. Vi kan även samla personuppgifter om dig vid
kontakt av vår kundtjänst eller annan form av korrespondens med oss. Exempel på
personuppgifter vi kan samla finns listade nedan: kontaktuppgifter, köp och
betalning, IT och övrigt. Vi sparar ej kreditkortsuppgifter, denna känsliga
information hanterar enbart valt kredit- och betaltjänsteföretag som t.ex. din
bank. Vi reserverar oss för att vår integritetspolicy kan komma att uppdateras.
För att alltid se den senaste versionen, vänligen besök
teknikdelar.se/integritetspolicy.
Personuppgifter som samlas in
från tredje part
Förutom att vi samlar in uppgifter
direkt från dig vid till exempel köp i vår webbutik, kan vi också samla in
personuppgifter från tredje part.
Uppgifter som samlas in från
tredje part inkluderar:
- Adressuppgifter från
offentliga register (för att säkerställa att vi har rätt adress till dig)
- Information om
kreditvärdighet från banker eller kreditupplysningsföretag
.Varför och hur vi använder
dina personuppgifter
Syfte och laglig grund ,De
personuppgifter vi har samlat in om dig används på olika sätt. I vår strävan
efter transparens kommer vi nedan att lista varför och hur dessa
personuppgifter används - allt för att du som individ ska känna dig trygg när
du handlar från oss.
Här nedan ger vi exempel på
behandlingar som vi utför för att uppfylla syftet och vilken laglig grund som
ligger till grund för detta.
Lagring
Dina uppgifter sparas normalt
sett så länge som de är nödvändiga för att kunna uppfylla våra syften.
Uppgifter kan också sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag. Men
oavsett vad tycker vi att det är viktigt att du vet hur länge dina uppgifter sparas.
Vi kommer att tydligt visa detta i tabellen nedan.
Syfte:
Vi behandlar dina
personuppgifter för att kunna administrera din beställning och kommunicera med
dig angående produkten eller tjänsten. Vi behandlar även dina uppgifter för att
kunna hantera betalningen och kontrollera din betalningshistorik. Dessutom använder
vi dina uppgifter för att hantera eventuella reklamations- och garantiärenden
som rör ditt köp. Vi kan även kontrollera din adress genom externa källor som
Klarna.
Laglig grund:
Vi behandlar dina
personuppgifter eftersom det är nödvändigt för att kunna fullfölja våra
åtaganden gentemot dig som kund i köpprocessen. Om du inte samtycker till att
lämna dina uppgifter kan vi tyvärr inte genomföra köpet.
Lagringsperiod:
Vi sparar dina uppgifter fram till dess att
köpet har slutförts och leverans samt betalning har skett. Därefter behåller vi
uppgifterna i 36 månader för att kunna hantera eventuella reklamationsfel eller
garantiärenden som kan uppstå.För att följa lagliga krav kan vi behöva samla in
personuppgifter. Det kan handla om krav enligt lagar, domar eller
myndighetsbeslut. Dessa krav kan röra vårt produktansvar eller säkerheten för
våra produkter. Om det är relevant kan det vara nödvändigt att kommunicera med
dig angående produktåterkallelser. Kraven kan också gälla våra skyldigheter
enligt bokföringslagen eller penningtvättslagen. Det är viktigt att du förstår
att viss insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om du inte lämnar
dessa uppgifter kan vi inte fullgöra vår rättsliga skyldighet och köpet kan
nekas. Enligt bokföringslagen måste vi spara räkenskapsinformation i minst sju
år och i ordnat skick för företaget. Hantering av kundserviceärenden inkluderar
att besvara frågor från kunder via sociala medier, e-post och chatt. Vi utreder
även eventuella klagomål, supportärenden och teknisk support. Detta görs för
att tillgodose både företagets och kundernas berättigade intresse av att
hantera kundserviceärenden. Vi arbetar också för att förhindra missbruk av våra
tjänster och för att förebygga och utreda brott mot företaget, vilket kan strida
mot lagstiftningen. Vi har både vårt och ditt berättigade intresse av att kunna
erbjuda och använda säkra produkter samt att utreda misstänkta brott. När det
gäller "Mina Sidor" är det viktigt att vi skapar en
inloggningsfunktion, säkerställer din identitet, upprätthåller korrekta och
uppdaterade uppgifter samt samlar in betalningshistorik. Om du inte lämnar
dessa uppgifter kan vi tyvärr inte fullgöra vårt åtagande att tillhandahålla
tjänsten "Mina Sidor" och du kommer att nekas tillgång till den.
Tjänsten avslutas antingen av dig själv eller automatiskt efter 36 månaders
inaktivitet. Vi sparar uppgifterna för övriga ärenden tills köpet är slutfört
(inklusive leverans och betalning) och i ytterligare 36 månader efteråt. Vi
vill att du ska känna dig säker på att vi tar din integritet på allvar och
följer alla lagliga krav. När det gäller tävlingar hanterar vi kommunikationen
före och efter deltagande, väljer vinnare och förmedlar eventuella vinster samt
identifierar deltagare. Detta görs med berättigat intresse och under tiden
tävlingen eller eventet pågår. Vi marknadsför våra produkter genom att skicka
direktmarknadsföring via e-post och SMS. Vi har både generella kampanjer och
specifika erbjudanden. För att säkerställa att vi har ditt samtycke, ber vi om din
godkännande när du accepterar våra villkor.Om du inte vill ha vår
direktmarknadsföring kan du invända mot det. Du kan till exempel avsluta
prenumerationen på vårt nyhetsbrev när som helst. Vi respekterar ditt val och
tar bort dina uppgifter automatiskt om du inte har varit aktiv under en period
på 36 månader.Vi vill att du ska känna dig trygg och nöjd med vår
marknadsföring. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller
funderingar. Vi finns här för att hjälpa dig!. För att bättre förstå och förbättra våra tjänster
och produkter segmenterar vi data som genereras från våra kunders köp. Vi tar
endast emot och sparar begränsad information om våra kunders ålder, kön och
e-postadress för att få en bättre uppfattning om hur de upplever våra produkter
och tjänster. Utifrån tidigare köphistorik kan vi även använda delar av denna
information för att skapa framtida erbjudanden och marknadsföring.
För att kunna skapa en effektiv marknadsföring behöver
vi även följande uppgifter:
-
Information om användarbeteende, såsom klick-
och besökshistorik.
-
Feedback från våra kunder, till exempel omdömen
och recensioner.
-
Köphistorik för att kunna erbjuda relevanta
produkter och tjänster.
-
Lokaliseringsdata för att kunna anpassa vår
marknadsföring till olika geografiska områden.
-
Adressinformation för att kunna leverera
produkter och tjänster till rätt plats.
-
Tekniska data om de enheter som används, till
exempel webbläsarinställningar, tidzon och plattform. Om du har loggat in med Facebook eller någon annan tredjepartstjänst,
kan vi även ta del av dina intressen, vänner och likes på Facebook samt
eventuella andra tredjeparter.Genom att samla in och analysera denna information
kan vi skapa en mer personlig och anpassad upplevelse för våra kunder. Vi värnar
om din integritet och använder endast denna information i syfte att förbättra
våra produkter och tjänster. Vid
besök på vår hemsida (www.teknikdelar.se) använder vi cookies för att
säkerställa en bra funktionalitet i vår webbutik och möjliggöra att du kan
beställa varor från varukorgen. Genom att använda cookies kan vi analysera dina
köp och produktintressen. Mer information om hur vi hanterar cookies finns på https://www.teknikdelar.se/ Cookies.
Delning av information med andra företag
Personuppgiftsbiträden I vissa
fall är det nödvändigt för oss att dela dina personuppgifter med andra företag.
För att kunna leverera en beställd produkt delar vi dina personuppgifter med
företag som agerar som personuppgiftsbiträden åt oss. Ett personuppgiftsbiträde
är ett företag som behandlar information
enligt våra instruktioner. Dessa företag inkluderar:
1. Transportörer,
logistikföretag och speditörer
2. Betallösningar (företag som
hanterar kortbetalningar, banker och andra företag inom betaltjänster)
3. Marknadsföring (digital
marknadsföring, sociala medier, mediebyråer och reklambyråer)
4. IT-tjänster (företag som
ansvarar för drift och underhåll av IT-lösningar samt teknisk support)
Personuppgifter som delas med personuppgiftsbiträden,
såsom transportföretag och banker, används endast för ändamål som är förenliga
med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen. Detta görs främst för
att kunna uppfylla våra åtaganden enligt lagda beställningar. För att säkerställa
din säkerhet kontrollerar vi alla personuppgiftsbiträden när det gäller
säkerhet och sekretess. Det finns skriftliga avtal mellan Spares Nordic AB och
personuppgiftsbiträdena där utomstående företag garanterar hö
Självständiga
personuppgiftsansvariga är:
1. Statliga myndigheter
(polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det
enligt lag eller vid misstanke om brott
2. Företag som ombesörjer
allmänna varutransporter som t.ex. logistikföretag och speditörer
3. Företag som erbjuder
betallösningar, t.ex. kortinlösande företag, banker och andra
betaltjänstleverantörer .Viktigt att poängtera är att när personuppgifter delas
med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det
företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Dina rättigheter
Spares Nordic AB ansvarar
för att dina personuppgifter behandlas enligt gällande lagstiftning. Viktigt
att känna till är att du som fysisk person har vissa rättigheter. Nedan följer
en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar
dem.
Tillgång
För att leva upp till de
standarder den nya dataskyddsförordningen (GDPR) innebär krävs full
transparens. Vill du som konsument veta dina samlade uppgifter har du rätt att
begära dessa. Mottar vi en sådan begäran om tillgång kan vi komma i kontakt med
dig för ytterligare uppgifter för att säkerställa att information lämnas till
rätt person.
Rättelse
Behandlar vi fel uppgifter om
dig, t.ex. att vi inte har dina senaste aktuella, kan du begära att dina
personuppgifter rättas. Kom ihåg att du som användare alltid kan gå in under
"Mina sidor" för att se eller uppdatera dina uppgifter samt se
tidigare beställningar.Om du är missnöjd med hur vi behandlar dina
personuppgifter har du rätt att lämna in en klagomål. Vi kommer att undersöka
ditt klagomål noggrant och vidta åtgärder för att lösa eventuella problem. Vi
strävar alltid efter att förbättra vår hantering av personuppgifter och din
feedback är viktig för oss. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor
eller funderingar. Vi finns här för att hjälpa dig.
Vi skyddar dina personuppgifter
Vi använder
IT-system med hög säkerhet för att skydda din integritet och säkerheten för
dina personuppgifter. Vi värnar om din sekretess och har vidtagit speciella
åtgärder för att förhindra obehörig behandling av dina personuppgifter, såsom
olovlig åtkomst, förlust, förstörelse eller skada. Du kan alltid känna dig
trygg när du handlar hos oss. Endast de personer som behöver behandla
dina personuppgifter för att uppfylla våra 11-
åtaganden
gentemot dig som kund har tillgång till
demTillsynsmyndigheten för integritetsskydd Om du
upplever att ett företag hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt
kan du lämna in ett klagomål till Datainspektionen.Datainspektionen övervakar
att lagstiftningen följs när det gäller behandling av personuppgifter.
Kontakta oss
Om du har frågor om vår
integritetspolicy och hur vi behandlar dina personuppgifter är du alltid
välkommen att kontakta oss. Du hittar kontaktinformation nedan.